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서울 약도
Map of Seoul
읽기 / Extra Reading
서울은 현재 한국의 수도다. 조선 시대부터 지금까지 약 600년 동안 한국의 수도였다. 지금 서울의 모습은 옛날과 많이 다르지만 아직도 옛날의 아름다운 모습을 여기 저기에서 볼 수 있다.
서울에는 대학교도 많이 있고, 여러 가지 박물관과 옛날 건물도 많이 있다. 서울은 세계에서 일곱 번째로 큰 도시고, 현재 서울에 살고 있는 사람이 천만 명이 넘는다. 서울의 안과 밖에는 아름다운 산이 많이 있고 한강이 서울의 가운데를 흐르고 있다. 한강 위에는 다리가 스무 개쯤 있는데 지금도 계속다리를 만들고 있다.
서울은 교통이 복잡해서 운전을 하면서 구경하는 것이 어렵다. 그래서 서울을 구경할 때는 운전을 하는 것보다 지하철이나
버스를 타는 것이 더 좋다.
현재 = Hiện tại 시대 = Thời đại, thời kỳ 조선 시대 - Thời đại Choson - Chosŏn dynasty (1392-1910) 모습 = Hình dáng, hình ảnh bên ngoài, tướng mạo 여러 가지 = Nhiều kiểu nhiều loại 박물관 = Viện bảo tàng -번째 = Thứ, trong xếp thứ 도시 = Thành phố 천만 = 10 triệu 넘다 = Vượt quá 흐르다 = Chảy, trôi đi 가운데 = Ở giữa 다리 = Cây cầu 스무 개 = 20 cái |
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In the Korean language, the most important distinction is between the
polite style and the non-polite style of speech. The non-polite style of
speech is also known as intimate style or plain style speech. Non-polite
style speech is used among social equals, by superiors to subordinates, and
in intimate relationships.
Non-polite style speech employs different endings, depending on the
tense and sentence type, as follows. (See also the intimate style speech chart below.)
a. Statement
어제는 돈이 있었어.
=> I had money yesterday. 어제는 추웠어. => It was cold yesterday.
내일은 차가 생길 거야.
=> Tomorrow I'll have a car. 그분이 내년에 선생님이 될 거야. => Next year, he will become a teacher.
b. Question
언제 왔어?
=>When did you come? 그 분이 네 선생님이셨어? =>Was he your teacher? 편지 썼니? =>Did you write the letter? 그게 숙제였니? =>Was it the homework?
전화 할 거야?
=>Will you call? 전화 할 거니? =>Will you call?
c. "Let's"
d. Command
e. Exclamation
"would it . . . ?," "do you think it will . . . ?"
Although this question generally solicits the listener's opinion, it
requires different responses depending on the context of the question.
a. Inviting "yes-no" answer
: "would you like to . . . ?," "shall we . . . ?"
When the subject is we, this question
invites the listener's permission or agreement.
b. Asking for an opinion
: "do you think . . . ?"
When the subject of the sentence is a third person (he, she, or they), it asks for
the
listener's opinion.
c. Asking for advice
: "Which is better . . . ?," "Shall I do this . . . or that . . . ?"
When the subject is I, the question
asks for the listener's advice.
"because," "since," "as,"
"for"
This causal connective often omits 까 and
becomes (으)니. It is used with
a question or a "let's" sentence.
=> "I/we will . . ."
This informal and colloquial ending indicates the speaker's intention. It may be used to indicate the intention of just the speaker.
=> "-ing," "to . . . ," "the fact that . .
."
-ㄴ/은/는/ㄹ/을 것 is a noun phrase, as shown in
different tenses below:
Note that in colloquial usage, 것이 becomes 게.
알다 and 모르다 verbs use -지
to mean "how to" or "if/whether," as illustrated in the
examples below. When a question pronoun, such as 언제, 어디, 왜, 누가, 어떤, 무슨 or 무엇,
precedes this construction, the speaker is inquiring when, where, why, who,
which, what kind, or what, respectively.
With a descriptive verb
With an action verb
With a noun
In the past and future tenses
Credit to University of California, Berkeley
http://www.language.berkeley.edu/Korean/10/lesson02/index.htm
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